2011
"Czas dla nas"
Rok szkolny 2011/2012 to kolejny rok pracy szkoły w projekcie „Czas dla nas!”. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ma na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów Szkoły Podstawowej w Albigowej.
Podobnie jak w ubiegłym roku działania szkoły przebiegają w trzech kierunkach:
- Rozwijanie uczniowskich zainteresowań i talentów poprzez pracę kół:
- teatralnego (opiekun Aleksandra Mazur)
- języka angielskiego ( opiekun Magdalena Bytnar)
- historyczne (opiekun Alicja Plis Cyrana)
- matematyczne ( opiekun Anna Karaś)
- informatyczne ( Marcin Gwizdak)
- ekologiczno-przyrodnicze (opiekun Małgorzata Pelc)
- Wyrównywanie braków w wiedzy i umiejętnościach poprzez pracę zespołów wyrównawczych z:
- języka angielskiego ( opiekun Magdalena Bytnar)
- matematyki ( opiekun Anna Karaś)
- języka polskiego ( opiekun Edyta Ulman)
3.Terapia logopedyczna ( Justyna Babiarz) i pomoc pedagoga szkolnego w pokonywaniu trudności szkolnych ( Agnieszka Dec)
Z oferty szkoły skorzystać mogą wszyscy chętni uczniowie zgłaszając się do wychowawcy lub do osoby prowadzącej zajęcia.
KOŁA ZAINTERESOWAŃ
Koło informatyczne
Celem zajęć koła informatycznego jest rozwijanie zainteresowań w zakresie technologii informacyjnej. Na zajęciach uczniowie wykonują prace w edytorze graficznym Paint, poznają dostępne narzędzia, uczą się kopiować fragmenty rysunków. Korzystają również z edytora tekstowego Word, poznają podstawy programowania w języku Logo. Członkowie koła wykonują ciekawe prezentacje multimedialne używając poznanych funkcji programu Power Point. W maju uczniowie i uczennice uczęszczający na zajęcia koła wzięli oni udział w szkolnym konkursie na prezentację pt. „Odnawialne źródła energii”. Szymon Szal i Gabriela Witowska zdobyli w tym konkursie III miejsce, a Kamil Reizer otrzymał wyróżnienie.
Koło j. angielskiego
Promar W dniu 16 kwietnia 2012 członkowie koła języka angielskiego wzięli udział w lekcjach prowadzonych przez szkołę językową Promar w Rzeszowie. Uczestnicy wyjazdu mieli okazję spróbować swoich sił w rozmowach z native speakerem, który nie rozmawiał w języku polskim. Uśmiechnięte miny świadczyły o tym, że komunikacja zakończyła się sukcesem. W drugiej części zajęć uczniowie i uczennice poznawali podstawy języka francuskiego, który bardzo im się spodobał. Na zakończenie, po słodkim poczęstunku w auli szkoły obejrzeli film pt.”Kot w butach prawdziwa historia”.
Koło matematyczne
Konkurs matematyczny I-III i IV-VI Jak co roku w maju w Szkole Podstawowej w Albigowej odbywają się konkursy matematyczne dla uczniów klas III, IV, V i VI. Poziom trudności nie zniechęca uczestników i zawsze konkurs ten cieszy się dużym zainteresowaniem. Organizatorem tego przedsięwzięcia w klasach I-III była pani Katarzyna Falger, a w klasach IV-VI pani Anna Karaś – opiekun koła matematycznego. Wyniki w poszczególnych klasach przedstawiają się następująco:
Klasa III a I miejsce – Bartłomiej Cwynar
II miejsce – Szymon Pasieczny
III miejsce – Weronika Drozd
Klasa III b I miejsce – Bartosz Cyran
II miejsce – Bartłomiej Szal
III miejsce – Gabriela Skawina
Klasa IV I miejsce – Szymon Szal
II miejsce – Gabriela Witowska
III miejsce – Damian Mastej
Wyróżnienie – Kamil Reizer
Klasa Va i b I miejsce – Dominika Szpunar
II miejsce – Jakub Bytnar
III miejsce – Karol Radomski
Wyróżnienie – Kacper Jastrzębski
Wyróżnienie – Michał Falger
Klasa Va i b I miejsce – Karolina Łucja Sobek
II miejsce – Katarzyna Pasieczna
III miejsce – Julia Baran
Wyróżnienie – Hubert Falger
Koło teatralne KAŻDY Z NAS JEST AKTOREM
AKTORSTWO…ileż to dzieci marzy o karierze, sławie, blasku reflektorów. Już przedszkolaki odgrywają w zabawie role księżniczek, policjantów, budowniczych i innych bajkowych idoli.
W każdym drzemie chęć zasmakowania innego życia i wejścia w „cudzą skórę”, choć często te pragnienia przykryte są woalem nieśmiałości.
Najtrudniej przełamać samego siebie, ale ileż radości i satysfakcji przynosi otwarcie się na nowe doznania i doświadczenia. Doskonale wiedzą o tym uczestnicy kółka teatralnego.
Z zapałem pracują oni nad własnymi emocjami , ćwiczą umysł i ciało, „szlifują” język ojczysty. Każdy stara się odnaleźć tu własne miejsce; jedni są świetnymi aktorami, inni mają dar naśladowania różnych dźwięków, jeszcze inni tworzą scenografię, tańczą lub śpiewają.
Świat teatru przybliżają im comiesięczne wizyty w rzeszowskim Teatrze „Maska”, gdzie mogą wejść za kulisy, spotkać się z aktorami, konstruktorami lalek, poznać ich pracę, obserwować proces powstawania spektaklu, mają możliwość uczestniczenia w zajęciach z ruchu scenicznego i wielu innych ciekawych warsztatach.
Kółko teatralne to przede wszystkim świetna zabawa, oderwanie się od rzeczywistości, sposób na przełamanie nieśmiałości, otwarcie się na świat i czerpanie z niego pełnymi garściami.
Każdy z nas jest aktorem, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę.
Jasełka Tradycją szkolną związaną z okresem Bożego Narodzenia są widowiska jasełkowe przygotowywane przez dzieci. W tym roku przedstawienie pt. „Hipermarket” zaprezentowali członkowie koła teatralnego działającego w ramach projektu „Czas dla nas !” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS. Interpretacja misterium Bożego Narodzenia nawiązywała do współczesnego trendu sprowadzającego święta do zakupów i prezentów. Mimo tak nowoczesnego podejścia nie zabrakło w Jasełkach Maryi i Józefa, aniołów, diabełków i pasterzy. Przedstawienie spotkało się z pozytywnym przyjęciem, widownia nagrodziła aktorów gromkimi brawami. Po spektaklu w klasach odbywały się wigilie i wspólne śpiewanie kolęd.
Koło ekologiczno-przyrodnicze
Celem pracy koła jest podnoszenie świadomości ekologicznej uczniów i uczennic, a co za tym idzie polepszenie stanu czystości środowiska naturalnego.
Na zajęciach koła ekologiczno-przyrodniczego uczniowie i uczennice podejmują różnorodne działania na rzecz poznawania i ochrony środowiska. Uczą się rozpoznawać znaki ekologiczne na produktach, poznają skutki zanieczyszczeń środowiska i formy ochrony przyrody. Uczniowie i uczennice angażują się w różnorodne akcje ekologiczne, przygotowują plakaty reklamowe, tworzą ciekawe prace z odpadów. Cześć zajęć koła odbywa się w terenie, inne w pracowni przyrodniczej lub komputerowej. Dziewczynki i chłopcy tworzą multimedialny atlas roślin chronionych, wyszukują potrzebne do zajęć informacje w zasobach Internetu, korzystają z dostępnych w szkole programów multimedialnych. Dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z wykorzystaniem mikroskopów.
Zajęcia koła opierają się głównie na metodach aktywizujących i praktycznego działania.
Dzień Ziemi W piątek 28 kwietnia 2012 r. odbył się tradycyjny, coroczny dzień ziemi. Organizatorem tego święta było koło ekologiczno-przyrodnicze działające pod opieką pani Małgorzaty Pelc w ramach projektu „Czas dla nas!” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS. Wesołe konkurencje, w których rywalizowały ze sobą poszczególne klasy miały na celu popularyzację zdrowego stylu życia, proekologicznych postaw i wzbogacanie wiedzy o otaczającym nas środowisku. Zespoły klasowe zdobywały punkty w następujących konkurencjach: tekst piosenki, teledysk, strój, robot z odpadów, test wiedzy, zbiórka baterii, butelek plastikowych i konkurs sportowy.
"To jest ciekawe"
W roku szkolnym 2010/2011 Publiczne Gimnazjum w Albigowej przystępuje do realizacji projektu pt. „To jest ciekawe” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przeprowadzone zostaną następujące zajęcia dodatkowe:
- 1. wspierające aspiracje i rozwijające zainteresowania uczniów:
- Krąg „Miłośników regionu”
(1 godzina w tygodniu) - Krąg „Poliglotów” (2 godziny w tygodniu j. angielskiego lub 1 godzina w tygodniu
j. niemieckiego) - Krąg „Cybernautów”(2 godziny w tygodniu)
- Krąg „Odkrywców i badaczy” (1 godzina w tygodniu fizyki lub 1 godzina w tygodniu chemii)
- 2. dydaktyczno-wychowawcze:
- Krąg „Humanistów” (1 godzina w tygodniu)
- Krąg „Pitagorasa” (1 godzina w tygodniu)
- 3. ułatwiające uczniom planowanie ścieżki rozwoju zawodowego:
- Krąg „Sam planuję swoją przyszłość” (1 godzina w tygodniu)
Zajęcia prowadzone będą przez wysoko wykwalifikowanych nauczycieli, pracowników Publicznego gimnazjum:
- mgr Pawła Barana
- mgr Martę Cebulak
- mgr Teresę Gałczyńską
- mgr Michała Kluza
- mgr Dagmarę Pączkę
- mgr Halinę Sobek
- mgr Halinę Woś
W ramach zajęć zorganizowane zostaną spotkania z:
- native speakerami
- dziennikarzami
- ciekawymi ludźmi, wykonującymi różne zawody
Uczniowie wezmą udział w wyjazdach:
- na Uniwersytet Jagielloński
- na Politechnikę Rzeszowską
- do Skansenu w Sanoku
- do Urzędu Pracy w Łańcucie
- do zakładu pracy
Udział uczniów w powyższych działaniach jest dla nich bezpłatny, gdyż w pełni finansowany jest z funduszy unijnych. Ponadto za środki otrzymane na realizację projektu doposażone zostaną pracownie w dodatkowe pomoce dydaktyczne, zakupione zostaną filmy edukacyjne i książki obcojęzyczne do biblioteki szkolnej.
Uczestnicy projektu otrzymają bezpłatnie materiały do zajęć.
Powyższe działania mają na celu:
- wzmocnienie więzi ze środowiskiem lokalnym
- wyrównanie braków w wiedzy w zakresie matematyki i języka polskiego
- podniesienie poziomu kompetencji językowych w sytuacjach komunikacyjnych
- podniesienie poziomu wiedzy z fizyki, chemii i informatyki
- rozwinięcie umiejętności planowania ścieżki rozwoju zawodowego
Zgłoszenie uczestnictwa w projekcie odbywa się poprzez złożenie przez rodzica/opiekuna prawnego dziecka deklaracji uczestnictwa wraz z załącznikami w sekretariacie Zespołu Szkół w Albigowej w godzinach pracy sekretariatu lub w biurze projektu.
Termin składania dokumentów upływa dnia 17 września 2010 roku. Dokumentacja jest dostępna w sekretariacie szkoły.
Biuro projektu:
Zespół Szkół w Albigowej
37-122 Albigowa 489
tel. 017 22 67 191
Publiczne Gimnazjum w Albigowej posiada duże doświadczenie w zarządzaniu projektami. W latach 2005-2006 realizowany był roczny projekt „Szkoła marzeń” finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego przy współfinansowaniu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Głównym celem przeprowadzonych działań było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów wiejskich w odniesieniu do ich rówieśników z miast oraz specjalistyczna pomoc w zakresie doradztwa zawodowego w ramach Szkolnego Ośrodka Kariery. Zaplanowane rezultaty zostały osiągnięte.
W roku 2005 w Publicznym Gimnazjum realizowany był projekt „Działaj lokalnie IV” dotowany przez Leżajskie Stowarzyszenie Rozwoju. Celem przeprowadzonych działań było tworzenie nowych, atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego oraz wzmacnianie współpracy i solidarności społeczności lokalnej. Efektem realizowanych działań było zaprezentowanie przez gimnazjalistów społeczności lokalnej sztuki pt. „O dwóch takich co ukradli księżyc”.
W roku 2008 realizowany był projekt pt.„Pożyteczne wakacje”. Celem działania tego projektu było zorganizowanie wypoczynku uczniów połączonego z działaniami edukacyjnymi. Zajęcia realizowane były na Honiach. Instytucją finansującą była Fundacja Wspomagania Wsi.